facebook button
JAJKA - CZY WARTO JE JEŚĆ? - zdjęcie

JAJKA - CZY WARTO JE JEŚĆ?

Jaja są spożywane przez ludzi od tysięcy lat, z aktualnych badań wynika, że jest to najczęściej spożywany na całym świecie produkt pochodzenia zwierzęcego. Czy kiedykolwiek zastanawialiście czy jedzenie jajek jest zdrowe i czy wpływa korzystnie na organizm? 

 

Jajka są podstawowym składnikiem diety na całym świecie, ponieważ są nie tylko źródłem pożywienia samym w sobie, ale również są niezbędnym składnikiem wielu popularnych dań. I pomimo tego, że są niewielkich rozmiarów – dostarczają do organizmu cenne składniki odżywcze takie jak białko, witamina A, E, K, witaminy z grupy B, a także fosfor, selen, wapń oraz cynk. Ponadto składniki odżywcze zawarte w jajach są korzystne dla komórek mózgu, mają wpływ na ich prawidłowy rozwój.

 

Jajka ze względu na sporą ilość cennego białka dają uczucie sytości na dłużej – co oznacza, że bardzo często zajmują wysoką pozycję w dietach redukcyjnych i są rekomendowane przez Dietetyków. Ciekawostką jest, że jajka mogą również wyrównać poziom żelaza w organizmie (w przypadku, gdy ktoś cierpi na niedobór)  i łagodzić objawy takie jak zmęczenie, ból głowy, a nawet drażliwość! Dla przypomnienia: żelazo odgrywa ważną rolę dla utrzymania odporności organizmu, a także ma wpływ na  metabolizm energetyczny.

 

Pomimo tak wielu korzyści zdrowotnych, jakie daje spożywanie jaj, spore kontrowersje budzi ich wpływ na poziom, a właściwie podniesienie złego cholesterolu. Ta negatywna opinia utrzymuje się od lat 90tych. Jednak w ostatnich latach naukowcy zaczęli kwestionować, do tej pory powszechnie panująca złą opinię w tym temacie i podjęli ponowne badania odnośnie wpływu jaj na poziom cholesterolu.  Okazało się, że jedzenie jednego jajka dziennie nie wiązało się ze zwiększonym ryzykiem zachorowań na zawał serca czy udar mózgu. 

 

Kolejną ciekawostką na temat zdrowotnego wpływu jaj na nasz organizm jest obecność choliny, substancji odżywczej, która ułatwia rozwój mózgu płodu i noworodka, a także poprawia pamięć nawet w podeszłym wieku.

 

Jajka wzmacniają również wzrok i chronią przed zwyrodnieniem jakim jest plamka żółta. Z przeprowadzonych badań wynika, że regularne spożycie jajek, szpinaku oraz brokułów może zmniejszyć zachorowanie na zaćmę nawet o 20%. 

 

Chcielibyśmy również przypomnieć, że jaja mają wpływ na utrzymanie zdrowych i mocnych kości, ponieważ są jednym z niewielu naturalnych źródeł witaminy D, która chroni przed osteoporozą. Niedobór witaminy D może również powodować bezsenność, utratę apetytu oraz choroby układu krążenia. 

 

I na koniec przypominamy, że jaja mają również wpływ na zdrowe i mocne włosy oraz paznokcie ze względu na wysoką zawartość niezbędnych aminokwasów i witamin. Pamiętajmy, że bardzo istotny jest wybór jaj – warto wiedzieć, że jaja z wolnego wybiegu pochodzą od kur, które przebywają na świeżym powietrzu i karmione są w naturalny sposób. Dzięki temu mamy pewność, że jaja pochodzące z takich ferm są zdrowsze i pozbawione antybiotyków czy innych, szkodliwych substancji. 

 

Foto: dietetykpro

 

 

 

 

< powrót do listy aktualności
Dietdoctor

Copyright © DietDoctor 2016. All rights reserved.

Graphics & Code SMARTHEADS