facebook button
SPOSÓB NA BEZSENNOŚĆ - zdjęcie

SPOSÓB NA BEZSENNOŚĆ

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak istotne znaczenie dla zdrowia ma dobry sen. Dostępne źródła wskazują na występowanie ponad 100 rodzajów jego zaburzeń! Jednym z nich jest bezsenność, której najczęściej występującym objawem są problemy z zasypianiem. Na kłopoty ze snem może składać się wiele rzeczy np. złe nawyki, dieta czy warunki w jakich śpimy. Jak radzić sobie z bezsennością i jakie znaczenie w walce z nią ma odpowiednie żywienie? Zapraszamy do lektury.

Złej jakości sen uniemożliwia zdrowy wypoczynek i utrudnia codzienne funkcjonowanie. Rozkojarzenie, zmęczenie i drażliwość to główne objawy, które mogą pojawić się u osób cierpiących na zaburzenia snu. 

Co zrobić, aby się przed nimi uchronić? 

 

1. Zadbaj o higienę snu!

- zrezygnuj z drzemek w ciągu dnia,

- staraj się nie zasypiać na siłę,

- ogranicz czas spędzany w łóżku,

- unikaj nikotyny, kofeiny i alkoholu,

- wstawaj i kładź się spać o tej samej porze, bez względu na dzień tygodnia,

- pozbądź się zegarów z sypialni, aby nie stresować się upływającym czasem

 

2. Zadbaj o swój styl życia!

I. Aktywność fizyczna

Staraj się być aktywnym fizycznie przynajmniej 3 razy w tygodniu, najlepiej w godzinach popołudniowych! Zmęczenie, które pojawi się po wysiłku pozwoli szybciej zasnąć i zwiększy głębokość snu.

 

 

II. Odpowiednia dieta

Kolację należy zjeść około 3 godziny przed snem. Dzięki temu organizm zdąży strawić spożyty pokarm. Spożywaj lekkostrawne produktów i unikaj ostrych przypraw. Dieta osób cierpiących z powodu zaburzeń snu powinna być pełna witamin i składników mineralnych. Nie powinno w niej także zabraknąć produktów bogatych w kwasy omega-3 (olej lniany i tłuste ryby, tj. makrela, sardynki czy łosoś). Substancją ułatwiającą zasypianie jest tryptofan. Można go znaleźć w produktach mlecznych, orzechach, nasionach, bananach oraz miodzie. W trakcie całego dnia nie powinno się zapominać o piciu odpowiedniej ilości wody.

III. Chwila dla siebie

W ciągu dnia znajdź czas, podczas którego będziesz mógł poświęcić się swoim pasjom i zainteresowaniom. Dzięki temu zrelaksujesz się i zmniejszysz napięcie wywołane codziennym stresem. 

 

3. Zadbaj o atmosferę!

Urządzając sypialnię wybierz wygodny materac i przyjemną pościel. W końcu spędzisz tam 1/3 swojego życia! Temperatura w pokoju powinna wynosić około 24 stopnie. Staraj się jak najczęściej wietrzyć pomieszczenie. Światło w sypialni powinno być przyciemnione i mieć żółtą barwę, tak, aby jak najbardziej przypominało zachód słońca. Oddziel strefę pracy od strefy odpoczynku! Nie przynoś do sypialni służbowego telefonu, laptopa czy podręczników i terminarzy. W łóżku wykonuj tylko te czynności, które sprawią, że się rozluźnisz. Przeczytaj książkę lub posłuchaj ulubionej muzyki. 

 

 

W większości przypadków problemy ze snem biorą się ze złych nawyków, nieodpowiedniego żywienia, czy braku higieny snu. Są jednak osoby, które cierpią na tę przypadłość ze względu na różne choroby, traumatyczne przeżycia czy sporą dawkę stresu. Tak jak w pierwszym przypadku można temu zaradzić stosując się do powyższych wskazówek, tak w drugim należy udać się do specjalisty. 

 

foto: freepik.com

< powrót do listy aktualności
Dietdoctor

Copyright © DietDoctor 2016. All rights reserved.

Graphics & Code SMARTHEADS