facebook button
DIETA KRAJÓW MORZA ŚRÓDZIEMNEGO - zdjęcie

DIETA KRAJÓW MORZA ŚRÓDZIEMNEGO

Dieta śródziemnomorska uznana jest na całym świecie za najzdrowszą. Nasuwa się pytanie: dlaczego tak właśnie jest i co jest tego powodem? Odpowiedź jest prosta: ten sposób odżywiania opiera się głównie na owocach, warzywach, oliwie z oliwek , pełnych ziarnach i innych produktach, które pomagają zwalczać niektóre choroby! Stosowanie diety śródziemnomorskiej to prosta droga do zdrowszego oraz dłuższego życia. 

Główne założenia

 

Niektórym z nas dieta krajów Morza Śródziemnego kojarzy się z pizzą i makaronem prosto z włoskich restauracji, typowo greckimi kotletami jagnięcymi oraz długimi bochenkami białego chleba i niekończącymi się butelkami czerwonego wina. Jednak prawdziwa dieta śródziemnomorska opiera się na tradycyjnych owocach i warzywach danego regionu, roślinach strączkowych, orzechach, owocach morza, oliwie z oliwek czy nabiału.

To także coś więcej niż jedzenie świeżej, zdrowej żywności. Codzienna aktywność fizyczna i dzielenie się posiłkami z innymi są istotnym elementem śródziemnomorskiej piramidy żywienia. Takie połączenie może mieć głęboki wpływ na nastrój oraz zdrowie psychiczne i może pomóc w zdrowym odżywianiu. Jedno jest pewne: dieta śródziemnomorska jest niedroga i bardzo satysfakcjonująca! 

 

Korzyści zdrowotne

Dieta śródziemnomorska w połączeniu z aktywnością fizyczną może zmniejszyć ryzyko poważnych problemów psychicznych oraz fizycznych poprzez:

 

Zapobieganie chorobom serca i udarom - stosowanie diety śródziemnomorskiej wiąże się z ograniczeniem przetworzonej żywności, a także  czerwonego mięsa co może pomóc w zapobieganiu zachorowań na choroby serca. 

Zmniejszenie ryzyka zachorowań na Alzheimera - badania potwierdzają, że dieta śródziemnomorska może ustabilizować cholesterol oraz poziom cukru i ogólny stan zdrowia naczyń krwionośnych co z kolei może uchronić przed demencją i Alzheimerem.

Wzmocnienie komórek - wysoki poziom antyoksydantów w diecie krajów Morza Śródziemnego może zapobiegać procesom niszczenia komórek, zwanych stresem oksydacyjnym. 

Zwiększenie długowieczności - przeprowadzone badania potwierdzają, że stosowanie diety śródziemnomorskiej może przedłużyć życie nawet o 20% - jest to związane ze zmniejszonym ryzykiem zachorowań na choroby przewlekłe.

 

Konkretne produkty

Stosując dietę śródziemnomorską należy skoncentrować się na takich produktach jak:

Z warzyw i owoców najlepiej sięgać po brokuły, szpinak, jarmuż, kalafior, marchew, cebulę, brukselkę, ogórki, jabłka, banany, gruszki, jagody, pomarańcze i melony.

Każdego dnia warto zjeść garść orzechów i nasion takich jak migdały, orzechy włoskie, orzechy makadamia, laskowe, nerkowce, nasiona słonecznika oraz pestki dyni.

Głównym źródłem białka i błonnika dla osób przestrzegających tę dietę są rośliny strączkowe: fasola, groch, soczewica oraz ciecierzyca. 

Przynajmniej raz w tygodniu należy zjeść rybę lub owoce morza – zwłaszcza takie jak łosoś, sardynki, pstrąg, tuńczyk, makrela, krewetki, małże lub ostrygi. 

Od czasu do czasu można delektować się chudym mięsem, najlepiej kurczakiem, indykiem lub kaczką. 

Przygotowując posiłki nie można zapomnieć o dodaniu zdrowych ziół i przypraw, szczególnie czosnku, bazylii, mięty, rozmarynu, szałwii, gałki muszkatołowej, cynamonu oraz pieprzu. 

 

foto: freepik.com

 

< powrót do listy aktualności
Dietdoctor

Copyright © DietDoctor 2016. All rights reserved.

Graphics & Code SMARTHEADS