facebook button
PORCJA ZDROWIA W NIEWIELKICH BRUKSELKACH - zdjęcie

PORCJA ZDROWIA W NIEWIELKICH BRUKSELKACH

Brukselka należy do warzyw kapustnych i chociaż jest niewielkich rozmiarów, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, bo m.in.obniża poziom złego cholesterolu, poprawia trawienie, zmniejsza stres oksydacyjny, a także jest pomocna przy odchudzaniu. Jakie jeszcze korzyści daje włączenie brukselek do swoje codziennej diety?

 

Dla wielu osób brukselka jest miniaturową wersją kapusty, nawet smakiem przypomina ten rodzaj warzywa, chociaż niektórzy uważają, że jest on nieco bardziej gorzki. Tutaj mamy sprawdzoną radę: w trakcie gotowania wystarczy do wody, w trakcie gotowania dodać odrobinę mleka lub szczyptę cynamonu, aby pozbyć się specyficznego zapachu oraz gorzkiego smaku. 

 

Brukselka, jak sama nazwa wskazuje – od wieków była uprawiana w Brukseli, jest efektem krzyżówki kapusty z jarmużem. Obecnie ten rodzaj kapusty głównie uprawiany jest w Holandii, Niemczech i  Wielkiej Brytanii. 

 

Brukselkę charakteryzuje wysoka zawartość cennych składników odżywczych. Jest bogata w witaminę C, B6, A, K, błonnik, mangan, miedź, potas, a także flawonoidy. I co najcenniejsze: jest bardzo niskokaloryczna! 

 

Na całym świecie, w codziennej kuchni brukselka jest przygotowywana na wiele różnych sposobów: od pieczenia, smażenia, gotowania na parze. Ważne jest, aby pamiętać, że brukselka nigdy nie powinna być rozgotowana, ponieważ traci swoje cenne wartości odżywcze i nabiera dodatkowej goryczki. Brukselka bardzo często jest dodatkiem do dań mięsnych i godnie zastępuje wielowarzywne surówki.

Bardzo często jest dodawana do makaronów i dań podsmażanych na patelni. 

 

Jakie korzyści zdrowotne daje jedzenie tych minikapust?

 

Mocny układ odpornościowy 

 

Brukselka wzmacnia układ odpornościowy, dzięki wysokiej zawartości witaminy C, która działa jako przeciwutleniacz w organizmie, a także zmniejsza stres oksydacyjny i chroni przed zachorowaniem na przewlekłe choroby. 

 

Lepsze trawienie

 

Podobnie jak większość warzyw kapustnych, brukselka zawiera wysoki poziom błonnika pokarmowego, który jest niezbędny dla zdrowego trawienia,  zmniejsza zaparcia i stymuluje do pracy perystaltyczne jelit. 

 

Pomocna w krzepnięciu krwi 

Witamina K jest bardzo często pomijana w codziennej diecie, a nie wszyscy wiedzą, że jest niezbędna do krzepnięcia krwi w organizmie. Dodatkowo witamina K obecna w brukselce wzmacnia serce i kości.

Równowaga hormonów 

Badania wykazały, że substancje czynne i lotne związki występujące w brukselce mają wpływ m.in. na tarczycę. Może to pomóc w regulacji poziomu hormonów w organizmie, które wpływają wiele funkcji: od metabolizmu do sprawności przewodu pokarmowego, aż do poziomu energii. 

 

Mniejsze ciśnienie krwi

Potas jest niezwykle ważnym minerałem w organizmie, ponieważ działa jako środek rozszerzający naczynia krwionośne, co oznacza, że może zmniejszyć napięcie i ciśnienie tętnicze, tym samym zmniejszając obciążenie układu sercowo – naczyniowego. Takie działanie może zmniejszyć ryzyko zawału serca, udaru mózgu, miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. 

 

Utrata wagi

Brukselka dzięki obecności błonnika pokarmowego, jest skuteczna w odchudzaniu. Błonnik eliminuje chęć podjadania między posiłkami, oczyszcza jelita oraz eliminuje wzdęcia i skurcze, które bardzo często towarzyszą restrykcyjnym dietom. 

 

< powrót do listy aktualności
Dietdoctor

Copyright © DietDoctor 2016. All rights reserved.

Graphics & Code SMARTHEADS