facebook button
DIETA DLA LEPSZEGO SAMOPOCZUCIA - zdjęcie

DIETA DLA LEPSZEGO SAMOPOCZUCIA

Zakupy, spotkanie z przyjaciółmi, wyjście do kina czy nieplanowana wycieczka – to właśnie takie sytuacje uważa się za sprawdzone w przypadku poprawy nastroju. Gdyby jednak okazało się, że nie tylko one mogą mieć wpływa na nasze samopoczucie, a np. to co znajduje się na talerzu? Wieloletnie badania sugerują, że dieta i wybór pewnych produktów są kluczowe dla naszego dobrego nastroju. 

Jedzenie odpowiednich produktów może poprawić nie tylko pamięć, ale również nastrój oraz utrzymać koncentrację na dłużej. Dodatkowo niektóre rodzaje żywności mogą zmniejszyć stres, złagodzić lęki i walczyć z depresją. I pomimo, że medytacja czy joga są znane z tego, że poprawiają samopoczucie to bardzo często dzieje się tak, że chcemy swoje kłopoty lub kiepski nastrój po prostu zjeść! W takiej sytuacji warto sięgnąć po produkty, które będą najbardziej skuteczne. 

 

Jakich wyborów dokonać? Oto lista produktów:

 

Czekolada znana jest z tego, że skutecznie poprawia nastrój. Niekiedy można usłyszeć żartobliwe powiedzenie „ czekolada nie pyta, czekolada rozumie”. Naukowcy uważają, że czekolada i jej wpływ na samopoczucie to efekt obecnych przeciwutleniaczy. Czekolada skutecznie zmniejsza również poziom hormonu stresu. Uwaga: nie możesz przesadzić z ilością jedzenia czekolady, zwłaszcza gdy jesteś na diecie. Dla dobrego samopoczucia wystarczy sięgnąć po 1-2 kostki dziennie. 

W świecie dietetyków na temat węglowodanów w diecie krążą różne opinie i wielu specjalistów ma odmienne zdanie w tej kwestii. Dlaczego węglowodany mogą mieć wpływ na lepszy nastój? Najnowsze badanie przeprowadzone w Amerykańskim Instytucie dowodzi, że osoby, które stosowały przez rok dietę o niskiej zawartości węglowodanów, znacznie częściej cierpiały na depresję, odczuwały lęki, miały problem z koncentracją i szybciej ulegały negatywnym emocjom. Naukowcy podejrzewają, że węglowodany mogą mieć wpływ na produkcję serotoniny, ale jak sami mówią potrzebne są kolejne badania, które w 100% potwierdzą te wnioski. 

 

 

Owoce i warzywa to kolejny rodzaj żywności,  o który warto zadbać. W niedawnym badaniu opublikowany w British Journal of Psychiatry blisko 3500 mężczyzn i kobiet stwierdziło, że regularne jedzenie warzyw i owoców przez cały rok sprawiło, że rzadziej się smucili, nie doskwierały im huśtawki nastroju. Dlaczego tak się stało? W owocach i warzywach obecne są przeciwutleniacze, które mają wpływ na neuroprzekaźnik odpowiadający za nasz nastrój. Badanie została porównane z osobami, które nie jadły owoców czy warzyw, a ich codzienne menu opierało się o słodycze, smażone dania – większość z badanych cierpiała na lęki i fatalne samopoczucie. 

 

Ryby, zwłaszcza te tłuste (łosoś, tuńczyk, sardynki, makrela, szprotki) zawierają cenne kwasy omega -3, które są kluczowym składnikiem wspomagającym nasz nastrój. Z badań wynika, że regularne jedzenie ryb ma wpływ na podwyższony poziom serotoniny – substancji często nazywanej „ hormonem szczęścia”. 

 

< powrót do listy aktualności
Dietdoctor

Copyright © DietDoctor 2016. All rights reserved.

Graphics & Code SMARTHEADS