facebook button
NIE BĄDŹ BURAK I JEDZ BURAKI - zdjęcie

NIE BĄDŹ BURAK I JEDZ BURAKI

Pomimo, że mają przepiękny kolor i większości kojarzą się z niedzielnym obiadem, buraki w ostatnim czasie zyskały na swojej popularności i są określane mianem super foods ze względu na obecność cennych wartości odżywczych. Czy wiedzieliście, że sok z buraków może zwiększyć Waszą wydolność? Przeczytajcie o innych korzyściach zdrowotnych tych niewielkich, bulwiastych warzyw. 

Z przeprowadzonych badań wynika, że jedzenie buraków oraz picie rubinowego soku może zwiększyć nie tylko wydolność naszego organizmu, ale również obniżyć wysokie ciśnienie krwi, a także zwiększyć odporność.

Buraki jak większość innych uprawnych warzyw zyskały swoją popularność w XIX wieku, gdy odkryto, że są dobrym produktem handlowym, ponieważ mogą być przekształcane w cukier. Obecnie takie kraje jak USA, Rosja, Francja, Niemcy i Polska to kraje wiodące w eksporcie buraków.

Jeśli chodzi o kuchnię to najpopularniejszy jest barszcz czerwonym, w zależności od kraju pije się go w czystej postaci lub z dodatkami. Ziemisty urok buraka spowodował, że jest bardzo często wykorzystywany w innych przepisach (np. deserach) oraz stanowi wyjątkową dekorację dań. 

Burak zawiera takie wartości odżywcze jak: wapń, żelazo, witaminę A i C, jest źródłem kwasu foliowego, błonnika, manganu, potasu. Jeden burak waży ok. 120 g i zawiera:

 

                                        44 kcal    1,9 g białka    0,1g  tłuszczu 7,8 węglowodanów   2,4g błonnika  

 

 

 

Wiele przeprowadzonych badań wskazuje, że spożywanie większej ilości warzyw, w tym buraków zmniejsza ryzyko otyłości, zachorowań na cukrzycę i choroby serca, a także ma wpływ na utrzymanie zdrowej cery i włosów, jest zdrowym źródłem energii. Dodatkowo naukowcy z Wake Forest odkryli, że picie soku z buraka znacznie obniżyło ciśnienie krwi oraz poprawia pracę mózgu spowalniając rozwój demencji u starszych osób. 

Regularne jedzenie buraków ma pozytywny wpływ na prawidłową pracę jelit, zapobiega zaparciom i usprawnia działanie układu pokarmowego. Jest to jeden z wielu powodów dlaczego buraki bardzo często zalecane są przez dietetyków u osób chcących schudnąć lub utrzymać prawidłową masę ciała. 

Odkryto również, że jedzenie buraków lub picie tego warzywnego soku może poprawić wydolność u sportowców, a ze względu na obecność przeciwutleniaczy, które działają przeciwzapalnie skutecznie usuwa z organizmu bakterie wywołujące choroby przewlekłe. 

Co można przygotować z buraków? Na pewno wcześniej wspomniany barszcz, surówkę powszechnie zwaną „buraczkami”, ale również smaczne i pożywne sałatki, czipsy, koktajle, a nawet ciasta z dodatkiem czekolady. 

 

foto: pinterest.com

< powrót do listy aktualności
Dietdoctor

Copyright © DietDoctor 2016. All rights reserved.

Graphics & Code SMARTHEADS