facebook button
SIEMIĘ LNIANE: ZAPOMNIANE SUPERFOODS - zdjęcie

SIEMIĘ LNIANE: ZAPOMNIANE SUPERFOODS

Siemię lniane pomimo że, w ostatnim czasie zostało przez wielu zapomniane, jest bogatym źródłem mikroelementów, błonnika,  manganu, witamin z grupy B oraz kwasów omega. Dlaczego te niewielkie nasiona określa się mianem superfoods? Mnóstwo badań naukowych potwierdza ich zdrowotne działanie. 

 

Od wieków siemię lniane jest cenione ze względu na swoje ochronne działanie. Nasiona pochodzą z lnu, jednej z najstarszych na świecie roślin włóknistych, znanej głównie z upraw w starożytnym Egipcie i Chinach.

Siemię lniane jest źródłem zdrowego tłuszczu, przeciwutleniaczy i błonnika pokarmowego. Współczesne badania potwierdzają tezę, że siemię lniane może również pomóc w zmniejszeniu ryzyka zachorowań na takie choroby jak: cukrzyca, choroby serca, a nawet nowotwory. 

Największe korzyści zdrowotne daje spożywanie nasion lnu w postaci zmielonej. Dlaczego? Siemię lniane jedzone w całości może być niestrawione przez przewód pokarmowy. 

 

1 łyżka siemienia lnianego waży ok 10 g i dostarcza do organizmu: 

 

48 kcal       2,5 g  białka     3,1 g tłuszczu     1,7g węglowodanów   1,8g błonnika

 

 

źródło: dietetykpro

 

Ponadto 1 łyżka tych nasion dostarcza do organizmu cenne witaminy i minerały: witaminę B1, B6, kwas foliowy, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas oraz cenne kwasy omega 3. Siemię lniane jest bogatym źródłem kwasu alfalinolenowego, który może skutecznie obniżyć poziom wysokiego cholesterolu, zmniejszyć stany zapalne, uchronić przed zachorowaniem na choroby serca. 

 

Siemię lniane jest bogate również w błonnik pokarmowy, a to oznacza, że dodanie nasion lnu do codziennej diety sprzyja regularnemu wypróżnianiu i może poprawić trawienie. 

 

Badania przeprowadzone z nasionami lnu potwierdzają również ich skuteczność w obniżaniu ciśnienia krwi. Kanadyjscy uczeni doszli do wniosków, że regularne jedzenie ok 30 g lnu codzienne przez okres 6 miesięcy może skutecznie obniżyć wysokie ciśnienie krwi. 

 

Siemię lniane polecane jest również osobom, które mają skłonność do niezdrowych przekąsek. Okazuje się, że dodanie tych niewielkich nasion do jogurtu lub koktajlu może zmniejszyć ogólne uczucie głodu, co może być również pomocne przy odchudzaniu i  kontrolowaniu wagi. 

 

< powrót do listy aktualności
Dietdoctor

Copyright © DietDoctor 2016. All rights reserved.

Graphics & Code SMARTHEADS