facebook button
KASZA GRYCZANA DLA ZDROWIA  - zdjęcie

KASZA GRYCZANA DLA ZDROWIA

Gryka od stuleci jest spożywana przez ludzi na całym świecie, swoją sławę zawdzięcza licznym korzyściom zdrowotnym. Skutecznie wspomaga prawidłową pracę serca i może zapobiec zaburzeniom trawienia. Jest źródłem cennych substancji odżywczych i przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. 

Kasza gryczana przez wielu doceniana jest ze względu na sporą zawartość witamin, minerałów, aminokwasów, a także niskokaloryczność. Innym powodem jest jej wszechstronne zastosowanie w kuchni, najczęściej stanowi dodatek do gulaszu, zup, sałatek. Bardzo często zastępuje popularne ziarna, które są głównym składnikiem śniadań. W ostatnim czasie gryka dodawana jest również do pieczywa lub deserów, w postaci mąki gryczanej. 

 

Kolejną zaletą gryki jest jej bezglutenowość (w porównaniu do pszenicy) co wpływa korzystnie na trawienie i jest dużym ułatwieniem dla osób uczulonych na gluten lub cierpiących na celiakię. 

 

Jak spożywanie kaszy gryczanej wpływa na zdrowie? Jakie pełni funkcje? Oto kilka cennych informacji:

 

Poprawia pracę serca i skutecznie obniża poziom cholesterolu oraz reguluje ciśnienie krwi. Przeciwutleniacze występujące w kaszy wspierają układ krwionośny.

 

Kasza gryczana zawiera również flawonoidy, które wspomagają pracę mózgu, wątroby, a także regulują trawienie. Obecność antyoksydantów wspiera funkcje komórkowe, chroniąc DNA przed uszkodzeniem i zapobiegając zapaleniom, a nawet powstawaniu komórek nowotworowych. 

 

 

Gryka jest doskonałym źródłem białka roślinnego i zawiera aminokwasy, które są niezbędne dla organizmu. Wysoka zawartość białka jest powodem, dla którego kasza gryczana jest stałym elementem diet wegetariańskich oraz wegańskich. 

 

To co wyróżnia kaszę gryczaną to także spora ilość błonnika, co jest bardzo pomocne dla dobrego trawienia, a nawet zapobiega stresowi oksydacyjnemu w przewodzie pokarmowym. 

 

Ponadto jest doskonałym źródłem witamin z grupy B, które dodają energii, zawiera również takie składniki mineralne jak: mangan, magnez, cynk, żelazo, kwas foliowy. Żelazo obecne w kaszy może dodatkowo poprawić trawienie i chronić przed negatywnym wpływem stresu na organizm. Witaminy z grupy B, mangan, fosfor i cynk pomagają w prawidłowym krążeniu i funkcjonowaniu naczyń krwionośnych, a także są niezbędne do przekazywania sygnałów przez neuroprzekaźnik w mózgu, który zwalcza depresję, lęk i bóle głowy. 

< powrót do listy aktualności
Dietdoctor

Copyright © DietDoctor 2016. All rights reserved.

Graphics & Code SMARTHEADS