MELATONINA NA ZDROWY I SPOKOJNY SEN


Długi i spokojny sen jest najlepszą formą odpoczynku i regeneracji organizmu. To zasługa melatoniny, która posiada właściwości antyoksydacyjne, zwiększając tym samym odporność organizmu.


Jak dochodzi do zaburzeń snu?

Najczęstszą przyczyną zaburzeń snu jest brak równowagi pomiędzy stylem życia, a dobowym rytmem organizmu. Zjawisko to dotyczy szczególnie osób często podróżujących, pracujących na kilka zmian, grających w gry komputerowe i oglądających telewizję nocą, z nadmierną ilością stresu, przemęczonych i stosujących używki. Główne objawy to:

problemy z zaśnięciem
odczucie senności dopiero nad ranem
bark koncentracji
nerwowość
drażliwość

Osoby po 60. roku życia również zmagają się z tym problemem. Wynika to ze znacznego obniżenia wydzielania przez szyszynkę melatoniny. Dochodzi do skróconej fazy snu, na skutek czego seniorzy budzą się zbyt wcześnie. Dodatkowo odczuwają silne zmęczenie, pomimo którego i tak nie mogę już zasnąć.



Melatonina dostarczana z zewnątrz

Ze względu na to, że reguluje rytm dobowy, stosowana jest przy leczeniu bezsenności. Badania kliniczne pokazują, że „hormon ciemności” poprawia jakość snu, ułatwia zasypianie, wydłuża sen i skraca czas zasypiania. Melatoninę można kupić w każdej aptece oraz w sklepach z suplementami diety. Na opakowaniach znajdują się informacje o tym jak działa, jak ją stosować, a dawkowanie uzależnione jest od wieku, masy ciała i siły zaburzenia. Mimo wszystko, warto przed zakupem najlepiej skontaktować się ze swoim dietetykiem w celu ustalenia odpowiedniej dozy. Zawartość melatoniny w preparatach waha się między 0,5, a 5 mg. Pierwsze efekty stosowania można zauważyć po upływie 2 tygodni od jej przyjmowania. W przypadku zaburzeń snu na skutek depresji, stanów lękowych lub zaburzeń hormonalnych, melatonina nie jest wystarczająco skuteczna. Kobiety w ciąży, karmiące i osoby wrażliwe na jej działanie nie mogą jej przyjmować. Dzieci bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem, również nie powinny stosować preparatów z melatoniną.
W przypadku wystąpienia skutków ubocznych pojawiających się najczęściej przez przedawkowanie (bóle i zawroty głowy, nudności, nadmierna senność), należy odstawić środek i niezwłocznie udać się do lekarza.


Oprócz melatoniny istnieje kilka naturalnych sposobów na walkę z bezsennością i problemami z zasypianiem. Do najbardziej popularnych należą napary ziołowe, które wypija się chwilę przed snem, z takich ziół jak:

melisa
lawenda
szyszki chmielu
męczennica
kozłek lekarski

Wymienione wyżej zioła oprócz poprawienia jakości snu, przyniosą ukojenie, zmniejszą napięcie i drażliwość, zniwelują nadpobudliwość, wyciszą i wyrównają pracę serca. Przy regularnym stosowaniu pozytywnie wpłyną na układ nerwowy, pomagając osiągnąć wewnętrzny spokój umożliwiający zdrowy i spokojny sen.

Na rynku znajduje się mnóstwo firm produkujących leki i suplementy zawierające melatoninę. Zazwyczaj są niedrogie, a ich jakość zależna jest od składu i marki. Najczęściej występują w formie tabletek, kapsułek, sprayu, listków i kropli. Skuteczność melatoniny jest kwestią indywidualną i trudno przewidzieć, który preparat będzie najlepszy wyborem. Przed zastosowaniem warto pomyśleć o tym, czy problemy ze snem nie znikną wraz ze zmianą stylu życia na zdrowszy i mniej stresujący.