STAN ZAPALNY? ZWALCZ GO DIETĄ!

STAN ZAPALNY? ZWALCZ GO DIETĄ!

Co to jest stan zapalany?

To reakcja obronna układu odpornościowego na działanie czynników uszkadzających organizm. Najczęściej odpowiedzialne za jego rozwój są bakterie, wirusy, ciała obce lub martwica. W obronie biorą udział naczynia krwionośne, niektóre białka oraz komórki tkanki łącznej. Zadaniem stanu zapalnego jest odseparowanie i zneutralizowanie szkodliwego bodźca oraz naprawa uszkodzonych tkanek. Zdarza się, że reakcja immunologiczna stanie się zbyt nasilona albo zostanie skierowana w stronę zdrowych tkanek. W takim przypadku organizm zmaga się z reakcją alergiczną lub chorobą o podłożu autoimmunologicznym.




Jakie są objawy stanu zapalnego?
obrzęk
zaczerwienienie
wysoka temperatura
ból

W przypadku wystąpienia powyższych symptomów należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem. Stan zapalany można również wykryć dzięki badaniu krwi. Najczęściej wykorzystywanym wskaźnikiem do rozpoznania jest stężenie CRP, czyli białka C reaktywnego.

Jak uchronić się przed stanem zapalnym?

Należy zacząć od zmiany nawyków żywieniowych i wprowadzić do menu odpowiednie produkty. W takiej sytuacji należy zgłosić się do dietetyka w celu ułożenia indywidualnego planu żywieniowego. Rozpoczęcie diety przeciwzapalnej wpłynie na poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zmniejszy ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych. Warto pamiętać, że to, co naturalne i nieprzetworzone jest podstawą diety i na stałe powinno gościć w jadłospisie.

Produkty chroniące przed stanem zapalnym

Właściwości przeciwzapalne oraz antyoksydacyjne wykazują produkty o wysokiej wartości odżywczej, zawierające witaminy, składniki mineralne, nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik i fitozwiązki. Należą do nich:

Owoce:
czarna porzeczka
śliwka
jagoda
borówka
pomarańcza
morela
mango

Warzywa:
brokuł
marchew
pomidor
papryka
bakłażan

Produkty zbożowe:
grube kasze
ryż brązowy
pieczywo razowe

Produkty bogate w Omega-3:
tłuste ryby morskie (śledź, łosoś, makrela),
oleje rybie i roślinne,
siemię lniane,
orzechy włoskie

Przyprawy:
imbir
kurkuma
rozmaryn

Warto również sięgnąć po zieloną herbatę, która wykazuje silne działanie przeciwzapalne, dzięki zawartości polifenoli. Są one antyoksydantami i neutralizują ilość wolnych rodników w organizmie.

Wprowadzenie na stałe diety przeciwzapalnej niesie ze sobą wyłącznie same korzyści dla zdrowia. Ostatnie badania wykazują, że regularne spożywanie produktów o właściwościach antyzapalnych pomaga chronić przed rozwojem chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, miażdżyca czy otyłość, a także spowalnia proces starzenia dzięki skutecznej sile w walce z oksydantami.