KOLOROWA DIETA WZMOCNI TWOJĄ ODPORNOŚĆ!

KOLOROWA DIETA WZMOCNI TWOJĄ ODPORNOŚĆ!

 

Na odporność organizmu wpływa wiele czynników: odpowiednia ilość snu, odpoczynek i regeneracja organizmu, aktywność fizyczna oraz odpowiedni sposób odżywiania. Do optymalnego funkcjonowania układ immunologiczny potrzebuje wszystkich składników odżywczych. Nie wiesz co spożywać, aby pokryć dziennie zapotrzebowanie na witaminy i minerały? Pomyśl o swojej diecie jak o tęczy! Kolorowe owoce i warzywa wzmocnią system odpornościowy!

 

Od żółtych, przez pomarańczowe do czerwonych

Warzywa i owoce w tych kolorach zawierają duże ilości witaminy C, która skraca czas trwania infekcji, może także łagodzić objawy przeziębienia.

Gdzie ją znajdziemy?

Żółta papryka 184mg/100g

Czerwona papryka 144mg/100g

Pomarańcza 70mg/100g

Truskawka 66mg/100g

Porzeczka czerwona 46mg/100g

Pomidor 17mg/100g

Należy pamiętać, że gotowanie żywności może zmniejszyć zawartość witaminy C. 

 

Liściaste, zielone

Grupa zielonych warzyw, do których należą m.in. liście pietruszki, rukola, brokuł, brukselka, jarmuż, kapusta, sałata, mieści w sobie duże ilości składników odżywczych korzystnie wpływających na układ odpornościowy (witaminy C, E, karotenoidy, foliany i minerały, np. żelazo i magnez). 

Pietruszka liście

Witamina C 178mg/100g

Witamina E 3,16 mg/100g

Foliany 170 μg/100g

Żelazo 5,3mg/100g

 

Niebieskie i fioletowe

Te owoce i warzywa to skarbnica przeciwutleniaczy i kwasu foliowego. Flawonoidy, które można znaleźć m.in. w jagodach odgrywają ważną rolę w układzie immunologicznym. Natomiast buraki, czerwona cebula, bakłażan i fioletowy jarmuż to źródła antocyjanów. To właśnie one nadają tym produktom taką wyrazistą barwę i chronią przed działaniem wolnych rodników.

 

Białe, cebulowe

Cebula, czosnek i por zawierają witaminy C, A, E, z grupy B, minerały (siarka, selen, magnez, żelazo) oraz w olejki eteryczne. Czosnek i cebula obfitują w fitoncydy, wykazujące działanie bakteriobójcze i grzybobójcze.

 

Oprócz dobrze zbilansowanej diety układ odpornościowy będzie sprawniejszy, gdy zadbasz o:

- wysiłek fizyczny, ponieważ dotleniony organizm szybciej zwalcza infekcje,

- odpowiednią ilość snu, należy spać od 7-8 godzin dziennie, ważne jest także, aby wstawać i kłaść się o podobnych porach,

- unikanie nerwowych, poruszających sytuacji, gdyż osoby, które żyją w ciągłym stresie są bardziej podatne na zachorowanie,

-stronienie od alkoholu i palenia wyrobów tytoniowych.

 

System immunologiczny potrzebuje równowagi i harmonii całego organizmu, w tym aktywności fizycznej oraz zbilansowanej diety. Połączenie tych wszystkich czynników sprawi, że będziesz cieszył się zdrowiem niezależnie od pory roku.

 

 

foto: freepik.com